Catherine Anyango Grünewald
Residensstipendiat i Stockholm 5 maj – 25 oktober 2022
Catherine Anyango Grünewald är konstnär och föredragshållare, född i Nairobi, Kenya och bosatt och verksam i Stockholm. Hon har undervisat på Royal College of Art i London i tio år och är nu lektor i grafisk formgivning och illustration på Konstfack i Stockholm. Anyango Grünewalds tolkning av Joseph Conrads Mörkrets hjärta i grafisk romanform från 2010 uppmärksammades stort och har översatts till åtta språk. 2018 illustrerade hon den dystopiska skandinaviska grafiska romanen Scandorama av Hannele Mikaela Taivassalo, och hennes egen kommande grafiska roman 2×2 utforskar de fysiska effekterna av skuld och korruption. Hon arbetar också på en grafisk roman-tolkning av syster Helen Prejeans Dead Man Walking som ges ut av Random House. I sin teckning använder Catherine sig av teckningsverktygens materialitet för att utforska mening och pennans och suddgummits fysiska egenskaper för att gestalta händelser på ett realistiskt sätt samtidigt som hon undersöker dolda dimensioner. Hennes teckning behandlar historiskt och samtida systematiskt förtryck av karaktärer som marginaliserats och underrepresenterats. Processen och arbetet som läggs ner i verken utgör en omedelbar hyllning till dessa subjekt, offer för våldsbrott begångna i hemmet eller av institutioner.
Under sin residensvistelse på IASPIS ämnar hon bygga vidare på sin experimentella tecknings- och animationspraktik, med inriktning på hur olika material påverkar upplevelsen av arbeten. Hon är intresserad av att använda teckning för att undersöka ”betraktareffekten”, vilket inom fysiken är det fenomen som karakteriseras av hur någonting som betraktas påverkas av att någon betraktar det. Hur förändras konstverk av att någon betraktar dem och hur påverkas dess innebörd av de val som föregår det fysiska skapandet av dem? Detta kan relateras till Anyango Grünewalds intresse för material och process samt hennes ämnesval – det noggranna omdokumenterandet av olika former av trauman.
Catherine Anyango Grünewald har studerat vid Central St Martins, Royal College of Art och University College London. Utställningar i urval: Drawing Attention (2022), British Museum; Makt/Egenmakt (2018), Malmö Form/Design Center; Graphic Witness (2017), The Drawing Room, London; The 5th International Typography Biennale (2017), Seoul, Sydkorea; A+: 100 Years of Graphic Communication by Women (2016), London; Prison Drawing Project (2016), UK; Crying Out Loud (2016), Bristol; Comix Creatrix – Women Making Comics (2016), London; Parts & Labour (2016), Animate Projects, UK; Wiener Festwochen (2016), Wien; 3 881 days (2016), Blank Lab Gallery, Kapstaden; Lux Artist Moving Image Festival (2015), Glasgow; Derwent Drawing Prize (2015), The Mall Galleries, London; Waste Not, Want It (2015), Bloomberg Space, London; Ensuite (2013), Roca Gallery, London; Cartographies of Life & Death (2013), London School of Hygiene and Tropical Medicine; Writing Britain: Wastelands to Wonderlands (2012), British Library, London; A Room for London (2012), Queen Elizabeth Hall, London.
2019 tilldelades Catherine Anyango Grünewald utmärkelsen Navigator Art on Paper Prize, världens största pris för arbeten på papper. Hon representeras av Riflemaker Gallery i London.