Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Charlotta Öfverholm

Residensstipendiat i Stockholm, december 2024–februari 2025

Jag har de senaste 40 åren ägnat mitt liv åt dans, både som dansare och koreograf. Genom min långa internationella karriär har jag träffat erkända koreografer som på olika sätt har påverkat mitt eget konstnärskap. Mina verk präglas av en eklektisk blandning av uttrycksmedel, där jag kombinerar fysisk dans, tal och sång. Det är dessa egenskaper som jag har tillskansat mig som scenkonstnär i bred bemärkelse som möjliggör att jag kan utforska och beröra ämnen på ett personligt sätt. Genom att integrera narrativa inslag i mina verk skapar jag en direkthet som tillåter publiken att pendla mellan det konkreta och det abstrakta, mellan humor och mörker.

Jag driver även Age on Stage, som riktar sig till vem som helst över 65 år, och erbjuder inom ramen för det både workshops och scen- och filmproduktioner med starka personliga berättelser.

Under mitt residens kommer jag först att arbeta med Age on Stage med 25 personer mellan 65-85 år och ha några öppna visningar i december. I januari och februari har jag en research period av ett nytt verk med 6 fantastiska konstnärer från olika konstnärsskap. Senare jobbar jag på ett filmkoncept som vi även kommer att börja filma i studion.

Charlotta har en lång bakgrund som scenartist internationellt och har arbetat över hela Europa, NYC och LA med kompanier och koreografer såsom DV8, Bill T. Jones, Complexions, Roberto Galvan, Robert Poole, Joseph Tmim, Metros and Farm in the Cave mfl. I Sverige har hon bla spelat Döden i Ingmar Bergmans Det sjunde inseglet på Uppsala Stadsteater av Benke Rydman och Hugo Hansén, dansat i flera av Björn Elissons verk och är med i Alexander Ekmans Kuckel på Orionteatern som just nu turnerar.

Hon har koreograferat sina egna produktioner sedan 1995, som turnerat både nationellt och internationellt. Hon har även koreograferat dansverk för Göteborgsoperans Danskompani, SPIRA, RTV, Norrdans mfl. Hon koreograferade Mikael Karlssons nyskrivna opera Melancholia på Kungliga Operan och Maskeradbalen och Carmina Burana på Folkoperan.

De senaste åren har Charlotta gjort flera filmer tillsammans med Anders Larsson och Mia Kaasalainen, vissa i samarbete med Sadlers wells Digital Stage.

Hon fick sin utbildning av Lia Schubert på Balettakademien i Göteborg, som foreign student på Alvin Ailey ADC i New York och teaterstudier vid Lee Strasberg Theatre Institute i Los Angeles.