Dilşad Aladağ
Residensstipendiat i Stockholm, 3 mars–25 maj 2025
Dilşad Aladağ är en arkitekt och urbanist vars praktik förenar konst, forskning, kulturarv och ekologi. Hennes arbete undersöker historiografin kring transformationer, med fokus på rumsliga och ekologiska frågor samt maktens och motståndets uttryck. Genom arkiv- och fältforskning utforskar hon flerartsliga processer och berättelser, där hon identifierar nya konstellationer med vilka hon formar konstnärliga narrativ som inbjuder till poetiska och politiska dialoger. På senare tid har hennes forskning kretsat kring spåren av nomadisk pastoralism och vattenlandskap i Anatolien.
Dilşad Aladağ
Under sin IASPIS-residens kommer hon att vidareutveckla Weaving Reeds Between Two Rivers, ett projekt som tillför ett nytt lager till hennes pågående forskning och kuratoriella arbete, Mahsul [Yield] Project. Mahsul undersöker odlingslandskap och domesticeringsprocesser i Çukurova-regionen som en spegling av senosmanska och turkiska moderniseringsprocesser.
Weaving Reeds Between Two Rivers utforskar berättelser om bosättning i flodbäckenet mellan två floder. Genom en fiktiv korrespondens mellan floderna, vassen och eukalyptusträden – och med inspiration från den vävda och sammanflätade kunskapen från de lokala samhällena – uppmanar till projektet till reflektion kring de olika former av symbios som bäckenet har hyst.
Aladağ studerade arkitektur och urbana studier vid Istanbul Technical University och Bauhaus University Weimar. För närvarande bedriver hon en doktorandutbildning i konst och design vid Bauhaus University Weimar som Heinrich Böll-stipendiat och är en av grundarna av ANATOPIA. Hennes pågående konstnärliga forskningsprojekt, TAKLAK och Mahsul, samt tidigare samarbeten som Plankton Project och The Garden of (Not) Forgetting, har fått stöd från bland annat SALT Research Funds, Prince Claus Seeds Award och det EU-finansierade CultureCIVIC Grassroots Program. Hennes kuratoriella och konstnärliga arbete har presenterats på Kunsthaus Hamburg, DEPO Istanbul, Franconia Jewish Museum, daadgalerie, HAYY Open Space, SALT Research and Programs samt Bayetav Art.
Hon är författare till Mahsul (BAYETAV, 2024) och medförfattare till Bir Yerin İzinde Pek Çok Yer (Manifold, 2021).