Martine Flor
Residensstipendiat i Stockholm, 6 maj 2024 – 27 oktober 2024
Martine Flor utformar indexikala processer som materialiserar ögonblick när gränser, trösklar och entropiska krafter kollapsar. Med utgångspunkt i filosofi och kritisk teori undersöker hon negativitetens och dess bildspråks följder och ursprung, och använder övertäckning och inversion för att avslöja underliggande strukturer. Hennes medier omfattar experimentell fotografi och grafik, platsspecifika undersökningar, analog film och handskrift. I serien Echoes From a Scene I–V (2022) draperade Flor i mörklagda rum möbler med tyger som behandlats med fotografisk silverlösning och belyste sedan de ljuskänsliga ytorna ovanifrån. Fotogrammen som skapades när tygerna framkallats och spänts upp visade dubbelsidiga avtryck. De blir till genomskinliga gränser som gestaltar en kollaps mellan rum, arkitektur, yta och materialbehandling. I Shell I–V (2022) använde Flor frottage för att forma papper efter hålrummen i gipsavgjutningar av små vardagsföremål. Gipsformen bröts ner av ständigt gnuggande och likt minnesentropi förstördes originalformen av konstant upprepning.
Under vistelsen på IASPIS ska Flor ägna sig åt ett nytt projekt där teman som automatism och ritual utforskas för att avslöja en struktur av brist och begär. Rutnätet – som representerar både modernismens rationalitet och transcendental, universell andlighet – fungerar som organiserande princip. I projektet tänker Flor tillämpa sina transformativa processer på bilder från icke-mänskliga apparater som satelliter och skärmar, och andra arkeopoetiska bilder, för att belysa den hårfina gränsen mellan jagförlust som befrielse och underkastelse. Hon kommer att arbeta experimentellt med screentryck, frottage och fotografi.
Martine Flor är född i Trondheim, Norge, och bor nu i New York. Hon har en konstnärlig magisterexamen från Konsthögskolan i Malmö 2018 och deltog i Whitney Independent Study Program i New York 2022. Hennes konst har visats i separat- och grupputställningar i Sverige och utomlands, nu senast på Obra, Malmö (2023); M 23, New York (2022); Artists Space, New York (2022); Neue Kunstverein Wien, Wien (2022); Heerz Tooya, Veliko Tarnovo, Bulgarien (2021); och Trøndelag senter for samtidskunst (2021). 2019 fick hon Konstnärsnämndens assistentstipendium för att arbeta med konstnären Mary Kelly i hennes ateljé i Los Angeles.