Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Mounira Al Solh

Residensstipendiat i Stockholm 4 september – 15 november 2024

Mounira Al Solh är bildkonstnär. Hon är född och uppvuxen i Libanon under inbördeskriget (delvis även i Syrien). Idag bor hon i Nederländerna och Libanon. Hennes praktik omfattar teckning, måleri, videoinstallationer, text, tidskriftssamarbeten, textilverk, kollektivt broderi och performativa uttryck. Den vittnar om de ständiga effekterna av konflikten i arabvärlden och regionen, patriarkat, tvångsförflyttningar, migration, och hur människor påverkas av detta. Al Solh är fascinerad av muntligt berättande och dess stärkande kraft. Hennes konst är poetisk, eskapistisk, färgsprakande och humoristisk. Humor och gemenskap är en utväg, en överlevnadsteknik bland andra. Al Solh arbetar även med självreflektion och hennes konst används som en helande metod, för att hantera verkligheten idag. På senaste tiden har hon börjat fördjupa sig i antikens historia, med fokus på fenicierna och myten om Europa, berättelser som hon vill omtolka ur sitt eget perspektiv. Målet är att återerövra myterna om vissa feniciska prinsessor och undersöka hur historierna om dem traditionellt berättats av västerländska mansröster och skildrats av manliga målare, bland annat orientalister. Al Solh omgestaltar lekfullt myterna från sitt kvinnliga, ekologiska, samtida och uppsluppna perspektiv. Hon har nyligen börjat intressera sig för orientalistiska målare och deras inflytande på konstnärer i Libanon och regionen i övrigt.

Foto: Walid Rachid

Foto: Walid Rachid

Under arbetsvistelsen på IASPIS kommer hon att fortsätta arbeta med och utvidga projektet “A Dance with her Myth”, som för tillfället visas i den libanesiska paviljongen på Venedigbiennalen. Verket är en lekfull och fri omgestaltning av myten om Europa ur ett kvinnligt och nutida perspektiv, där den återerövras och återbördas till Libanons stränder. Myten skrevs ursprungligen ner av grekiska manliga författare och i illustrationerna framställs Europa ofta som ett passivt offer, betraktad med en manlig blick. Orientalister har också målat bland annat den här myten. Nästa del av verket kommer att iscensättas i den före detta feniciska kolonin Tunis – och utgör alltså ett nytt kapitel i berättelsen.

Al Solh utvecklar även ett nytt projekt, där hon ska måla människor hon älskar och koppla ihop dem med träd hon förknippar dem med. I likhet med ett släktträd blir trädet den livsstruktur som förbinder ansiktena med varandra. I krigstider är det viktigt att uppskatta, bejaka och lyfta fram betydelsefulla människor – och naturen.

Mounira Al Solh studerade måleri och konst på Libanons universitet i Beirut och tog sin examen där 2001. Hon studerade därefter konst på Gerrit Rietveld Academie i Amsterdam, med examen 2006. 2007 och 2008 hade hon ett forskningsstipendium på Rijksakademie i Amsterdam.

Al Solh representerar för tillfället Libanon på Venedigbiennalen, i den libanesiska paviljongen i Arsenale. 2023 tilldelades hon ABN AMRo-priset i Amsterdam. Hon företräds för tillfället av Sfeir-Semler Gallery i Beirut och Hamburg, och av Zeno X Gallery i Antwerpen.