Välkommen till det tredje samtalet om samtida curatoriell praktik som verkar i relation till design och hantverk!
I denna serie evenemang, med inbjudna svenska och internationella curatorer och andra kulturskapare, presenteras och diskuteras olika aspekter av curerande inom design och hantverk. Genom en rad exempel diskuteras förhållningssätt, sammanhang, metoder, effekter och resultat i syfte att lyfta fram olika perspektiv och erfarenheter.
Medverkande: Michael Barrett och Sumitra Upham. Introduktion och moderation av Magnus Ericson och Christina Zetterlund.
Design- och hantverkspraktiker är i förändring och verkar idag ofta i ett utökat sammanhang där skapandet av föremål också omfattar ett engagemang i sociala, politiska och historiska frågor. Det är dynamiska praktiker som involverar många olika individer och sociala grupper, och som agerar utanför de traditionella institutionella ramarna och ofta i relation till specifika platser och sammanhang.
I detta seminarium kommer vi att fokusera på en utökad förståelse av hantverk, som något som existerar i många geografier och färdas genom olika kunskaper. Med ett försök att röra sig bortom givna institutionella definitioner och uppdelningar tar detta seminarium sin utgångspunkt i det handgjorda som något som utövas på olika platser av människor med olika bakgrund och utbildningsformer. Tillsammans med curatorerna Michael Barrett och Sumitra Upham kommer vi att undersöka hur man kan curera hantverk utanför den traditionella institutionella ramen. De kommer genom sina separata praktiker att visa hur vi genom curerande kan inkludera denna komplexitet inom hantverket samt diskutera kring utmaningarna i detta arbete.
Michael Barrett är antropolog, forskare och curator för de afrikanska samlingarna vid Värdskulturmuseerna i Sverige. Hans nuvarande forskningsfokus är på samlingarnas koloniala historia samt på representationen av Afrika och människor av afrikanskt ursprung i museiutställningar i det förflutna, nuvarande och framtida Sverige. Det senaste curatoriella arbetet inkluderar Africa Pågår (2017–2024), ett projekt som kritiskt granskar de stora samlingarna från den afrikanska kontinenten vid Värdskulturmuseerna, genom samarbeten, forskning, utställningar och offentliga program.
Sumitra Upham är en curator baserad i London med ett intresse för materiella kulturer, urbanism och institutionernas medborgerliga roll. För närvarande är hon Associate Director, Curatorial and Public Practice på Wellcome Collection. Hon var medkurator för Dancing Before the Moon, den brittiska paviljongen vid arkitekturbiennalen i Venedig (2022) och programchef vid Crafts Council. Tidigare har hon haft curator- och programansvar på Design Museum, London och Institute of Contemporary Arts, London.
Christina Zetterlund är hantverks- och designhistoriker, verksam som oberoende curator samt som lärare och forskare vid institutionen för design på Linnéuniversitetet. Magnus Ericson är ansvarig för IASPIS verksamhet inom formområdet och har en bakgrund inom utbildning och som curator arbetande mellan design, hantverk, arkitektur, urbanism och konst.
[Re-]Thinking Curating Design and Craft är en serie samtal presenterade av IASPIS, utvecklat och genomfört som ett samarbete mellan Christina Zetterlund och Magnus Ericson.
“Architecture of Aroha”, 2023. Installationsvy från Konsthallen Kulturens Hus, Luleå. Luleåbiennalen 2024.”Architecture of Aroha” är ett samarbetsprojekt som undersöker inhemska metoder i Aotearoa Nya Zeeland och i Sápmi.
”Architecture of Aroha” är ett samarbete mellan Berit Kristine Guvsám (1986, Sápmi Norge), Gunvor Guttorm (1958, Sápmi Norge), Iŋgos-Máhte Iŋgá, Inga Ravna Eira (1948, Sápmi Norge), Jasmine Te Hira (1990, Aotearoa Nya Zeeland), Tanya Reihana White (1965, Aotearoa Nya Zeeland), curerat av Zoe Black (1985, Aotearoa Nya Zeeland).
I ”Architecture of Aroha” utvecklas en dialog mellan två kulturellt betydelsefulla objekt: wahakura och gietkka, traditionellt utformade bärvaggor från de maoriska respektive samiska samhällena. Inom dessa ursprungsgrupper är skapandet av bärvaggan och dess materialitet mer än ett hantverk; det är ett sätt att ta del av förfäders kunskaper om kärlek, omsorg och en världssyn som för samman naturen, markerna, skaparna, familjerna och förfäderna.
Läs mer om Architecture of Aroha >>
Luleåbiennalen i samarbete med IASPIS, Konstnärsnämndens internationella program för bild och form.