Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Publicerad:

ArtNexus 2024 – arbete för stärkta villkor i unga demokratier

Konstnärsnämndens biståndsprogram, ArtNexus, avslutas efter fyra års arbete för att stärka konstnärers förutsättningar att verka fritt i Albanien och Armenien.

Giulia Dajci

Programmet ArtNexus, som Konstnärsnämnden genomfört i samarbete med Sida, har bidragit till framsteg inom stärkta villkor för konstnärer samt till att stärka den konstnärliga friheten och kulturella mångfalden i unga demokratier.

Under det senaste året har programmet bidragit till bildandet av intresseorganisationer, stärkt tillgången till kultursektorn för marginaliserade grupper och arrangerat kulturevenemang med brett deltagande.

Tiranas första Art Week(end)

Som ett resultat av ArtNexus stöd till organisering inom kultursektorn grundandes i år organisationen AVAN (Albania Visual Arts Network). För att kickstarta sin verksamhet arrangerade AVAN landets första gemensamma Tirana Art Weekend, en kulturhelg där konstnärer, författare och filmskapare gemensamt arrangerade samtal och visningar på öppna gallerier runt om i staden. Tolv arrangörer medverkade i ett 20-tal aktiviteter som alla kretsade kring att sätta Tiranas sprakande samtidskonstscen i rampljuset. Eventet blev en sådan succé att det förlängdes med ytterligare tre dagar och flera av utställningarna som från början bara skulle visas över helgen fick stå kvar en extra vecka på grund av det stora publikintresset.

ASA Forum – för Armeniens kulturella och kreativa branscher

Ett av de stora framstegen i Armenien under året som gått är bildandet av Advocacy Society for the Arts (ASA), en organisation inspirerad av svenska KLYS. ASA, som betyder ”tala” på armeniska, grundades med stöd från ArtNexus och lanserades under Armeniens första kulturpolitiska forum i oktober. Där möttes experter, politiker och medlemmar från de kulturella och kreativa branscherna för att diskutera behov och möjligheter för branschernas utveckling. Bland talarna fanns Ragnar Siil, kulturpolitisk expert, och Alfred Kocharyan, vice minister för det armeniska departementet för utbildning, kultur, vetenskap och sport.

– Att konstnärer själva går samman och organiserarar sig är nyckeln för att kunna skapa en miljö där konstnärers villkor stärks och den konstnärliga friheten säkras, säger Ragnar Siil.

ASA har redan etablerat en rådgivande dialog med beslutsfattare och arbetar aktivt för att konstnärer ska kunna påverka de beslut som formar deras arbetsvillkor.

Queert konstnärskap i Albanien

ArtNexus stödjer också mindre projekt och aktiviteter med specifika, utsatta grupper i fokus, för att stärka konstsektorn inifrån och bidra till mångfald inom kulturen. I Albanien har organisationen Pro LGBT, med stöd av ArtNexus, arrangerat en veckolång workshop för konstnärer från queer-communityt i hela landet, som ägde rum i Shokdra i norra Albanien. Deltagarna fick lära sig om konstnärlig projektledning, kommunikationsstrategier och hur konst kan belysa frågor om genus och sexualitet.

En av deltagarna berättar:
– Kursen gav inte bara tekniska färdigheter utan också en känsla av gemenskap och trygghet, vilket är sällsynt här i Albanien. Diskussionen kring genus och konst med föreläsaren Valentina Bonizzi var särskilt intressant och fortsatte långt efter dagens slut.

Workshopen har stärkt deltagarnas yrkesmässiga utveckling och inspirerat till fortsatt konstnärligt skapande och samarbete. I Albanien har det skett ett skifte till det bättre i attityden gentemot HBTQI-personer de senaste åren, men det förekommer fortfarande fördomar, hot och hat mot queer-communityt och queera uttryck, särskilt utanför de större städerna.

Gränsöverskridande konstnärligt samarbete

Under november deltog nio konstnärer från Armenien, Georgien och Iran i utbytesprogrammet Stories from the Region. Programmet gav konstnärerna möjlighet att skapa tillsammans och utforska kulturella likheter och konstnärliga uttryck över gränserna.

En av deltagarna, som är dockmakare och installationskonstnär från Iran, beskriver sin upplevelse:
– Det här projektet har gett mig ett bredare och mer mångsidigt perspektiv. Jag har utvecklat nya intressen och vill nu rikta mitt konstnärliga fokus mer mot historiska, sociala och kulturella teman. Jag har insett att jag som konstnär kan vara en liten men betydelsefull bro mellan olika kulturer världen över genom konstens språk.

Initiativet fick stor medial uppmärksamhet och mottogs varmt av deltagarna, som rapporterade en fördjupad förståelse för både sina egna och varandras konstnärliga praktiker och kulturer. Det tre veckor långa utbytet avslutades med en gemensam musikteater-föreställning och en bildkonstutställning i Yerevan.

Tillgänglig kultur för alla

ArtNexus har också arbetat för att inkludera marginaliserade grupper i kulturlivet. I Albanien har utbildning i syntolkning lett till att Tiranas operahus nu erbjuder föreställningar för synskadade. I december kommer till exempel Tjajkovskijs Nötknäpparen att syntolkas för publik.

Programmet har också stöttat den artsach-armeniska minoriteten som tvångsförflyttats från Nagorno-Karabach till följd av kriget med Azerbajdzjan. Genom konstpedagogiska projekt för barn och lärare inom bild- och scenkonst har ArtNexus gjort en insats för att bevara och utveckla den hotade artsach-armeniska kulturella identiteten. Projektet har samtidigt bidragit till en känsla av normalitet och framtidstro för barn och vuxna på flykt. Intresset för kurserna var mycket stort bland barn och vuxna, med sammanlagt över 150 deltagare.

– Kursen var väldigt spännande, känslosam och berikande. Genom kursen har jag nått nya skapande höjder och jag får möjlighet att dela detta med mina artsach-armeniska elever, både nu och i framtiden, säger en av de medverkande bildlärarna.

ArtNexus främjar ungt konstnärskap

Ett genomgående tema för hela ArtNexus-programmet har varit stöd och satsningar på unga, nyetablerade konstnärer. Organisationerna Destil Creative Hub i Albanien och Institute for Contemporary Art i Armenien, har arrangerat halvårslånga kurser för konstnärer mellan 18 och 30 år i allt som har med det professionella konstnärskapet att göra. För att vara yrkesverksam konstnär krävs flera kompetenser utöver det faktiska skapandet, och kurserna har fokuserat på allt från portfoliokomposition till projektledning. Kurserna har också innehållit samarbeten med etablerade curatorer och medverkan i publika utställningar vilket bidragit med viktiga erfarenheter och exponering för de unga konstnärerna.