Tidigare stipendiater: 2018
- Startsida
- Stipendier och bidrag
- Andra bidragsgivare
- Ganneviks stiftelse
- Gannevik – Tidigare stipendiater: 2018
Bild och form – Cecilia Edefalk
Med sitt absoluta gehör för tillvarons skiftningar och djup, skärper hon vår blick för detaljernas vikt. Vare sig det rör sig om maskrosens fjun, handen på avtryckaren eller ljusets spel över en antik skulptur prövar hon sig med stor känslighet fram i repetitioner och skilda tempi. Inget av värde går förlorat i hennes processdrivna verk, det till synes obetydliga synliggörs och frammanar såväl det bekanta som det främmande.
Dans – Örjan Andersson
Elitism för alla. Han är emotionellt explosiv, lekfull, fartfylld, underhållande men framförallt musikalisk. Han räds inte dansens övergång till andra medier, som film och TV. En lagspelare som får hela ensemblen i rörelse, oavsett om de är dansare, skådespelare, musiker eller sångare. En konstnär med ett starkt och nyskapande tilltal.
Film – Stefan Jarl
En envis och oförvägen rebell. Han lyfte in dokumentärfilmen i den breda publikens medvetande. Det subjektiva montaget, klippningen och arrangerandet av material som kameran fångat in får både synliggöra och ifrågasätta en ofta brutal verklighet. Själv tydligt närvarande och aktiv i de dokumentära filmerna och nära de människor han porträtterar. De är ofta starka, besvärliga och egensinniga personligheter – själsfränder.
Teater – Josette Bushell-Mingo
Oräddhet och skärpa kännetecknar hennes verk. I alla sina roller, som regissör, skådespelare, konstnärlig ledare, återspeglar hon en säregen energi, värme och precision. På scenen skapas en orkan av skratt, rädsla ilska och framförallt – kärlek. Graciöst rör hon sig runt svåra och komplexa frågor i vår samtid, som identitet och rasism. Hon visar att teater kan förändra världen.
Musik – Martin Fröst
Hans ton är unik. Den börjar från ingenstans och fylls sedan av den kraft som kallas ”gudomlig”. Hans bländande teknik, enastående musikalitet, utstrålning och unicitet, har gjort att han fått många verk skrivna speciellt för sig. Konserterna kan liknas vid tematiska performances, där rörelse och dans utgör starka ingredienser. Han utforskar instrumentets gränser, men också sina egna.