Gå direkt till innehåll Gå direkt till menyn

Frågor och svar om e-tjänsten

Här kan du läsa om de vanligaste problemen som kan uppstå i samband med att du loggar in och fyller i ansökningar i Konstnärsnämndens e-tjänst.
  • Pröva något av följande:

    • Testa ditt BankID här »
    • Om ditt BankID inte fungerar kontaktar du din bank.
    • Kontrollera att din dator godkänner cookies. Här hittar du hur du kan göra inställningen »
    • Använder du mobilt BankID måste du komma ihåg att starta BankID-appen i din telefon, där du skriver in ditt lösenord
    • Välj att logga in med e-post och ett lösenord som du själv väljer.
  • Om du har loggat in på Min sida för att skapa en ansökan men har begränsad åtkomst eller endast ser fliken ”Förfrågningar”, då har du loggat in med BankID utan att ha ett personnummer registrerat på ditt konto alternativt saknar ett sökandekonto. Du måste då först skapa ett sökandekonto innan du kan börja ansöka.

    Läs mer på ansökningssystemets supportsida.

  • Om du är inloggad på Mina sidor och det finns en gammal e-postadress registrerad i ditt namn som du vill ändra kan du få ett meddelande att det redan finns ett sökandekonto med den nya e-postadressen. Du behöver då kontakta Konstnärsnämnden på info@konstnarsnamnden.se för att slå ihop dessa konton.

    Detta problem uppstår när du använt olika e-postadresser i vårt gamla system och dessa har exporterats till vår nya e-tjänst.

  • Det kan vara så att ditt mejlkonto eller dator blockerar pop-upp fönster och det är därför du inte kan verifiera. Ibland går det om man testar med mobilen istället. Titta gärna i skräpposten också.

    Om det fortfarande inte skulle fungerar så vänligen kontakta oss så kan vi hjälpa dig med att verifiera.

  • Om du loggar in med BankID hämtas din folkbokföringsadress automatiskt. Om du inte har en adress i Sverige kommer fälten lämnas tomma vilket gör att du inte kan komma vidare i ansökan. Du behöver då kryssa i att du saknar svenskt personnummer för att kunna fylla i din adress.

  • Om du inte kommer vidare i blanketten beror det på att du inte fyllt i alla fält som är obligatoriska. Det är markerat med rött vid de ställen som inte är ifyllda eller som är felaktigt ifyllda.

    Om all information är korrekt och det fortfarande markeras som rött kan det bero på att du har mellanslag före eller efter informationen, exempelvis mejladress eller kontonummer.

    Kommer du fortfarande inte vidare kan använda chattfunktionen i ansökningsformuläret (pratbubblan längst ned till vänster i webbfönstret). Där kan du få svar på tekniska frågor som rör din ansökan.

  • Jag ser inga fält för att ladda upp arbetsprover
    Du måste först välja konstområde innan du laddar upp arbetsprover.

    Varför får jag ett felmeddelande när jag laddat upp mitt arbetsprov?
    Du har laddat upp ett filformat som inte är godkänt .

    Filen du försöker ladda upp är större än tillåtet.

    Mina arbetsprover syns inte?
    När du laddar upp tunga filer kan det dröja en stund innan filen dyker upp på skärmen.

  • Systemet skickar automatiskt ut en bekräftelse per e-post när ansökan registreras. Om du inte får något e-postmeddelande kan det ha fastnat i ditt spamfilter. Men du kan också se om din ansökan är inskickad om du loggar in i e-tjänsten och tittar under fliken ”Inlämnade”.

     

  • Ansökningar som du skickat in 2023 eller tidigare är inkomna i vårt tidigare ansökningssystem. Det innebär att du behöver logga in i vår gamla e-tjänst. Du kommer åt den via denna länk https://ansokan.konstnarsnamnden.se/loggain

  • Om du har Swedbank med 5 siffror i clearingnumret ska du välja Swedbank och fristående Sparbanker i rullisten med förslag på banker.

    Om du har personkonto hos Nordea ska du välja Nordea, Personkonto i rullisten med förslag på banker.

    Har du inte ett svenskt bankkonto ska du välja ”BIC/IBAN” i rullisten.